Friday, December 14, 2012

eh?

Nadhirah dan Reza telah lama berkawan. Mereka berkawan sejak sekolah tadika sehingga SEKARANG. Kini,mereka telah pun tamat SPM.
 NADHIRAH:lepas ni kau nak buat apa?
 REZA:aku ingat nak bertunang.pastu sambung belajar.
 NADHIRAH:uik.cepatnya nak bertunang.kau tak g tau aku pun kau ada awek.sampai hati en. REZA:ala.adalah.nanti kau tau jugak en.dont worry.i’ll let you know.
 NADHIRAH:hmm..yela.parent kau tak kisah ke kau tunang awal ni.kerja pun tak lagi.
REZA:sape kata aku tak kerja ha.selalu weekend kan aku kerja.
 NADHIRAH:ala.kerja catering je. Bukan kerja tetap.
 REZA:at least aku ada jgak gaji.tak macm kau,habuk pun tada.btw,aku dah simpan dah duit untuk tunang tu.kahwin lmbt lagi,nanti aku dah ada kerja tetap aku kahwin la.
 NADHIRAH:hmm..yela.parent kau dah tau belum pasal bnda ni?
 REZA:dah.parent aku ok je.tapi tunang je la.kalau nak kahwin parent aku tak setuju la.tapi aku tak sure lagi perempuan tu suka aku ke tak.so nanti aku suruh mak aku merisik dia la.then baru tunang  NADHIRAH:lah..mcm tu pulak.apa kata biar aku tanya kan je.budak sekolah kita kan.mesti la aku kenal.boleh jugak la aku kenal bakal isteri kau ;)
 REZA:ala tak pe la.biar parent aku je yg uruskan.mengikut adat kan
NADHIRAH:eleh.poyo je kau.time ni je la baru nk ikut adat kan.
REZA:mesti la.nak kahwin anak dara org kan.bukannya nak kahwin dgn kura2 kau.tak yah la ikut adat. NADHIRAH:kalau nak kahwin dgn kura2 aku pun kene ikut adat k.dia still ada mak tau,iaitu aku. REZA:haha.kau ni merepek je r.dah r.jom balik.aku hantar kau
NADHIRAH:eh.nanti bakal tunang kau nmpk kang.terus di reject nye.
REZA:ala.tak de nyer.cepat r.nanti mak kau membebel tanya aku plak sbb tak bawak kau balik. NADHIRAH:haa..yela.kalau perempuan tu reject kau pasal ni,jgn salahkan aku pulak tau.
REZA:cepat la.dah nak hujan ni.

 Then mereka terus pulang ke rumah.sampai sahaja di rumah,nadhirah membuka tudung sekolahnya dan terus mencari mamanya.

 NADHIRAH:ma,tau tak reza dah nak bertunang?tapi dia tak g tau orang pun dgn siapa dia nak bertunang.mak dia ada ckp kat mama tak?
 MAMA:iye ke.hmm.tak de pulak dia ckap.
 NADHIRAH:hmm..nak berahsia pulak diorang tu kan ma.nanti nak kerja kahwin jemput kita jugak kan. MAMA:ala.biarlah diorang.nanti tau la kan.reza ada cakap bila nak dtg merisik.maksud mama bila nak bertunangnya.
 NADHIRAH:hmm..tak de la pulak.mana mama tau diorang nk merisik dulu?
MAMA:ala,biasa la tu kan.takkan la tak merisik kut.

 Nadhirah terus berlalu masuk ke dalam bilik untuk mandi.pada malam itu dia berasa agak terkilan kerana kawan baiknya merangkap crushnya itu akan bertunang dgn seseorang yang tidak diketahui identitinya. “dah nak kahwin dah kan kau Reza.habislah angan2 aku nak kahwin dgn kau.ingat kan adala pluang angan2 kita masa kecik2 dulu tu jadi kenyataan.”detik nadhirah di dalam hatinya. ‘tet-tet-tet-tet’ Nadhirah memeriksa mesej yg masuk Reza ‘cakap dkat mak kau parent aku g merisik bakal tunang aku sabtu minggu depan’ ‘haik.asal nak cakap dekat mama pulak.mama pun baru tau tadi.kene soal siassat mama ni.aku mesti kene ikut jugak tgk bakal tunang Reza.’

 NADHIRAH:ma,tadi reza ckap parent dia g merisik perempuan tu sabtu minggu depan.mama cakap mama tak tau apa2.
 MAMA:oh yeke.mmg la mama tak tau.dia saja nak inform mama la tu.takut mama kecik hati pulak kalau tak di kasi tahu.
NADHIRAH:hmm ye ye je tu.kalau ma pergi,orang nak ikut gak boleh tak.
MAMA:mesti la boleh.tapi jgn bangun lambat pulak nanti.
 NADHIRAH:YES! Orait boss.yeye. dapat kenal tunang Reza.

 Malam tu Nadhirah tidak dapat tidur kerana terfikirkan siapakah gerangan tunang Reza. Hari yang dinanti-nantikan telah pun tiba.Nadhirah telah bangun seawall pukul 6 lalu menunaikan solat dan terus bersiap-siap memakai baju kurung kegemarannya.Mama nya juga belum bersiap-siap malah sempat lagi mengemas rumah.

NADHIRAH:ma,lmbt lagi ke nak pergi.orang dah tak sabar nak jumpa tunang Reza ni. MAMA:ala.pukul 10 nanti la.lambat lagi.ni siap awal sangat ni kenapa? Ntah2 Reza pun belum bangun lagi tau.mcm dia pulak yg nak bertunang
. NADHIRAH:ala.hari tu mama cakap bangun awal,sbb tu la org dah siap awal.ingat kan pukul 7.30 ke dah nak pergi
. MAMA:yela,mana la mama tau awal kamu tu mcm ni.selalu cuti kan pukul 2 baru nak bangun.mama ckp jgn bangun lambat je,bukan bangun awal sampai mcm ni.haaa..dah terlanjur bangun awal ni kan,tolong mama kemas rumah dulu.mama nak g masak kejap.
 NADHIRAH:ala,buat apa nak masak.g je la beli.nanti pukul 10 mesti kita dapat mkn kat rumah orang tu kan.
MAMA:habis adik2 kamu tu tak payah makan ke.bukan ikut semua.lagipun kita kene jimat duit,mama masak lagi sedap tau.
NADHIRAH:suka hati mama la.

Nadhirah kemudian menyambung kerja ibunya mengemas rumah. Apabila jam menunjukkan pukul 9.30.dia terus bersiap-siap memakai tudung.setelah bersiap,dia duduk du hadapan televisyen sementara menunggu mamanya bersiap. Jam telah menunjukkan pukul 10.10 tetapi mama masih lagi belum keluar dari bilik lalu dia pun mengetuk pintu bilik mamanya.

 NADHIRAH:ma,kata pukul sepuluh.bila nak perginya ni.
MAMA:tunggu la orang datang dulu.

 ‘haih.siapa pulak nak dtg ni.kenapa tak g je rumah Reza terus’bisik hati Nadhirah. ‘tuk-tuk-tuk’

NADHIRAH:ma!! Orang dah datang.cepat la keluar.

Nadhirah terus menuju kearah pintu lalu membuka pintunya.alangkah terkejut nya dia apabila ramai orang termasuk parent Reza ada di hadapan pintu rumahnya bersama tepak sireh dan cincin.

MAMA:haa..dah sampai pun.jemputlah masuk.nadhirah pergi masuk bilik sana.

Mereka yang berada di hadapan rumahnya terus masuk ke dalam rumah dan mengambil tempat masing2. Nadhirah yang sudah berada di dalam bilik cuba untuk mencuri dengar perbualan ibunya bersama tetamu yang hadir.

NAILA:kak,best tak nak bertunang. ;)
NADHIRAH:esh.apa kau merepek ni.bila masa pulak aku nak bertunang.
 NAILA:tu yg datang tu.akak tak tau ke?hmm. kesian akak kan. Abang Reza tak bagi tahu ke dia hantar rombongan merisik akak?
 NADHIRAH:bukan dia datang nak merisik orang lain ke?
NAILA:tak la.hari tu mak Dah telefon mama cakap nak merisik akak.mak cakap dgn Nai jgn g taw akak. NADHIRAH:eshh..asal tak g taw je. ADUH!!
AYAH:Eh budak ni.apasal duduk belakang pintu ni.sana cepat.ayah dgn mama nak masuk ni.

Nadhirah kemudian mengambil tempat di atas katil dan hanya melihat mama dan ayahnya masuk.

AYAH:setuju tak nak bertunang dgn Reza.ke kamu ada pilihan lain dah.
NADHIRAH:asal tak bagi tau orang dulu.waktu sekarang mana boleh nak fikir.tengah gementar ni. NAILA:ala.tak payah nak gementar sangat la kak.cakap je nak.akak mmg nak abang Reza dari dulu lagi kan.
NADHIRAH:esh kau ni.sibuk je la.
 MAMA:cakap je ok.tapi kalau dah ada pilihan lain,kami cakap la kamu tak nak.
NADHIRAH:EH..cakap Nad nak.
AYAH:ha kan sng ckap dari awal.dah lama tetamu tunggu tu.

 Lalu mereka pun keluar dari bilik.sebaik sahaja mereka mencapai kata putus,mak Reza masuk ke dalam bilik Nadhirah untuk menyarungkan cincin merisik dan bertunang. Akhirnya telah sah la kini Nadhirah dan Reza bertunang. Setelah 30 minit mereka beransur pulang,telefon Nadhirah berbunyi.

NADHIRAH:asal kau tak g tau aku ha?
REZA:ala.segan r aku.
 NADHIRAH:banyak la kau punya segan.aku lagi segan tau tak.
REZA:ala dah habis dah pun.thankx sbb sudi terima aku.
NADHIRAH:hmm..welcome.
REZA:mcm tak ikhlas je terima aku ni.
NADHIRAH:mana ada la.kalau tak ikhlas,mmg aku tak terima pun.
REZA:yela.nanti kita kahwin ye.lepas aku dapat kerja tetap,lepas aku dah habis study. NADHIRAH:ok.thankx jugak sbb jadikan impian aku kenyataan. 
REZA:HEHE.welcome. :)

 Selepas beberapa tahun,mereka pun berkahwin dan hidup bahagia.


the end

No comments:

Post a Comment